Říši středu se v lednu poprvé v historii podařilo odsunout Spojené státy z pozice největšího trhu s automobily na světě. Čínské sdružení výrobců automobilů oznámilo, že prodej aut v zemi minulý měsíc klesl o 14 procent na 735.000 vozů. USA přitom již dříve ohlásily propad o 37 procent na 656.976 vozů. Odborníci očekávají, že Čína brzy předstihne USA rovněž v celoročním prodeji.
Hlavní analytik prodeje americké automobilky General Motors Mike DiGiovanni již minulý týden předpověděl, že prodej v Číně by mohl v letošním roce dosáhnout 10,7 milionu vozů, zatímco v USA pouze 9,8 milionu vozů. Podle odhadu firmy Autodata by se v USA letos mělo prodat dokonce jen 9,57 milionu aut, napsala agentura AP.
Čína již před dvěma lety předstihla v prodeji do té doby druhé Japonsko. Růst prodeje sice v loňském roce v Číně prudce zpomalil, poptávka je však nyní pod tlakem po celém světě, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry.
Prodej automobilů v Číně se v loňském roce zvýšil pouze o 6,7 procenta na 9,38 milionu vozů. Tempo jeho celoročního růstu se tak poprvé od roku 1999 dostalo pod deset procent. Čína proto minulý měsíc představila plán na podporu automobilového sektoru, který zahrnuje snížení daní a subvence pro motoristy. Automobilový průmysl je jedním z pilířů třetí největší ekonomiky světa.
Čínskému trhu s automobily dominují americká automobilka General Motors a její německý konkurent Volkswagen, jehož součástí je rovněž česká Škoda. Prodej Volkswagenu v Číně loni poprvé překonal hranici milionu vozů. Prodej škodovek se loni v Číně více než zdvojnásobil na 59.284 vozů.