Slavnostní ceremoniál k zahájení výroby za účasti ministra průmyslu se konal tento čtvrtek v Nošovicích.
Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) vyprodukovala od spuštění sériové výroby loni v listopadu asi 80.000 automobilů. Závod v Nošovicích na Frýdecko-Místecku, do jehož stavby největší jihokorejská automobilka Hyundai Motor Company investovala miliardu eur (zhruba 25 miliard Kč), má nyní výrobní kapacitu 200.000 vozů. V továrně zatím našlo práci asi 2000 lidí, dalších 4000 pracovních míst vzniklo u dodavatelských firem.
Nošovická továrna bojuje s globální hospodářskou krizí, ale zatím podle mluvčího Petra Vaňka nezměnila svůj letošní plán výroby 160.000 vozidel. "V tomto okamžiku to stále přepočítáváme, dokud to číslo nebude oficiálně oznámeno managementem, nemůžu dát přesné číslo." řekl Vaněk na tiskové konferenci. Z celkového počtu dosud vyrobených 80.000 vozidel továrna vyrobila 20.000 aut loni. Přibližně 90 procent vozů z Nošovic putuje k zákazníkům do Evropy, zbytek firma vyváží do zemí Středního východu a Afriky.
"Na začátku tohoto roku byl trh o 20 procent dole, zatímco náš prodej rostl o 17 procent. Ale pak došlo k zavedení šrotovného ve Francii, Německu a Velké Británii, takže jsme byli schopni naplnit naše objednávky v tomto roce. Doufám, že naše plány udržíme," řekl viceprezident Hyundai Motor Europe Allan Rushforth. Přiznal, že například po zrušení šrotovného v Německu, kde má podle něj Hyundai třicetiprocentní podíl na trhu aut, se růst objednávek zpomalil.
Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský řekl, že je nesmírně rád, že se automobilky orientují na české prostředí, Českou republiku a znalosti českých lidí. "Investice, kterou Hyundai v Nošovicích provedla, je jasným důkazem toho, že taková spojení vedou k úspěchu," řekl Tošovský.
Výrobu v závodě zahájila firma produkcí modelu Hyundai i30 ve verzi hatchback. Letos v únoru byl do výroby uveden také vůz i30cw (kombi). Třetím modelem, který bude sjíždět z výrobních linek v HMMC, bude víceúčelové vozidlo třídy B Kia Venga, jehož produkce bude zahájena poslední čtvrtletí letošního roku. Čtvrtý model rozšíří výrobní rejstřík až v roce 2011, kdy má zároveň kapacita výroby dosáhnout 300.000 vozů ročně a výroba bude ve třísměnném provozu.
Do roku 2011 rovněž společnost plánuje zvýšit počet přímých pracovních míst na 3500 a počet nepřímých míst na 7500, tedy v součtu celkem 11.000. Záměr vybudovat továrnu oznámil jihokorejský investor v roce 2005. HMMC byla založena v červenci 2006, téhož roku v listopadu začala skrývka ornice. Výstavba továrny začala 18. dubna 2007, 3. listopadu 2008 byla spuštěna sériová výroba. Velká slavnost i otevření továrny se konala potřetí. Slavnostní zahájení stavby továrny se uskutečnilo v dubnu 2007 za účasti zhruba 500 hostů. Loni v listopadu se konalo první slavnostní zahájení výroby. Původně byl dnešní ceremoniál, jehož se zúčastnilo zhruba 600 hostů z Evropy, Koreje nebo Číny, plánován na letošní květen, kvůli turbulencím v automobilovém průmyslu a propadu objednávek v lednu a únoru se vedení firmy rozhodlo slavnost odložit.
Podle Veroniky Jakubcové z Hyundai má HMMC nejmenší podíl zahraničních zaměstnanců (95 procent jsou Češi). Podíl komponentů vyráběný v ČR je podle Vaňka je mezi 65 až 70 procenty.
Mateřská Hyundai Motor Company, založená roku 1967, tvoří v současnosti koncern Hyundai-Kia Automotive Group, který zahrnuje přes dvě desítky přidružených automobilových společností a organizací a od roku 2007 je na páté pozici mezi celosvětově největšími automobilovými výrobci. Společnost zaměstnává přibližně 75.000 lidí po celém světě a v roce 2008 prodala asi 2,8 milionu vozů s celkovou výší prodeje za 25,6 miliardy USD.