Klasickým žigulíkům zvoní hrana. Sedany i kombi postavené na základě Fiatu 124 odcházejí do historie.
Ve městě Togliatti, které vzniklo tisíc kilometrů jihovýchodně od Moskvy u ruského veletoku jen kvůli nim, byla v letech 1966-1970 postavena nová továrna. Volžský automobilový závod (VAZ) zahájil výrobu prvního modelu 2101 22. dubna 1970. Od výchozího Fiatu 124 se lišil pouze v detailech, měl vyztužený a zvýšený podvozek, aby lépe odolával ruským (či v té době globálně sovětským) necestám.
Později se objevil silnější sedan 21011, kombi 2102 a modely 2103 a 06 s bohatším chromováním. Radikální modernizace se dočkal na začátku osmdesátých let. Karoserie dostala hranatější tvary, ale stále nezapřela původní licenční vzor. Kdo by tehdy tušil, že vydrží ve výrobě tak dlouho? Nový typ dostal kód 2105, o dva roky později následovala luxusnější varianta 2107 s velkou chromovanou maskou chladiče a sezona 1984 znamenala rozšíření o praktické kombi 2104.
Celá řada, které dnes v Togliatti říkají Klassika, se prodávala nejen v bývalém východním bloku, ale i v západní Evropě, dokonce i v Kanadě a v Brazílii. Někde jí říkali Nova, jinde Riva, Signet, či Laika. Ale pořád šlo o jednu a tutéž řadu. Pod kapotu se postupně dostaly zážehové řadové čtyřválce objemů 1,2, 1,3, 1,5, 1,6 a 1,7 l, zpočátku karburátorové, později se vstřikováním. Ve Finsku se dokonce nabízela verze 2107 Turbo, vozy pro ruskou milici měly dokonce rotační motory dle licence Mazda!
Jistě, už v osmdesátých letech šlo o konstrukčně zastaralé auto. Jenže tomu odpovídaly i ceny a ne všichni zákazníci chtěli dražší vůz, stačil jim skromný a nenáročný dříč. Dříve příslovečná spolehlivost bohužel postupem času klesala. Ze západní Evropy navíc kvůli přísným emisním předpisům musely novotou vonící žigulíky zmizet nejpozději v létě 1997.
Jenže ve své domovině se prodávaly veselé dále, dokonce se montovaly také v továrně Suzuki v egyptské Káhiře! Původně se hovořilo o ukončení produkce již předloni, jenže dramaticky klesající poptávku na ruském trhu podpořilo vládní šrotovné. Cena tak klesla z 5.200 eur (v současnosti tato částka odpovídá 126 tisícům korun) na 3.900 eur (94.500 Kč). Není divu, že v loňském roce si ruští zákazníci koupili přesně 136.006 lad této řady a nesmrtelný klasik se stal nejoblíbenějším modelem ze všech. Letos našel do června 69.500 nových majitelů a v žebříčku mu patří druhé místo.
Výrobce, který dnes nese název OA AvtoVAZ, plánuje zastavit produkci na konci letošního roku. Sedan 2105 se rozloučil již v prosinci 2010, ostatní varianty prý budou následovat letos. V Rusku má celá série statut ikony a kultu. Vždyť žigulíků všech typů vzniklo od roku 1970 dodnes 16,8 milionu kusů. Není ovšem vyloučeno, že budou ještě nějaký čas vyjíždět z továrny v Iževsku, podobný osud potkal model 2106, který zde vyběhl teprve před pěti lety!