Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Vláda chce motivovat k nákupu nových aut

Ministerstvo financí hodlá silniční daní motivovat dopravce k nákupu nových, ekologicky šetrnějších vozidel. Majitelé vozů starých méně než tři roky by podle návrhu MF zaplatili příští rok o 48 procent nižší daň než je základní sazba, o 40 procent méně by platili za vozy mladší šesti let a starší než tři roky. U nejstarších automobilů se daň zvýší.

Změnou oproti současné úpravě je především provázání daňové úlevy se stářím vozidla. Dosud byla každá sleva ze silniční daně spojena pouze s emisní normou Euro bez ohledu na stáří vozu. Téměř poloviční slevu na dani tak měli majitelé vozů plnících Euro 3; 40procentní slevě se těšily vozy s normou Euro 2. Obě výhody koncem roku skončí.
Nové nákladní vozy prodávané v ČR musejí od loňského roku splňovat emisní normu Euro 4. Nejvyšší daňová sleva by se tak ještě nějaký čas týkala i vozů s méně přísnou normou Euro 3. 
“Návrh přináší zcela nový systém snížení a zvýšení sazeb daně odvozeného od data první registrace,” píší úředníci ministerstva financí. Sazby jsou údajně nastaveny tak, aby nebyly pro podnikatele likvidační. Kromě novějších vozidel novela zvýhodňuje také auta s nižšími emisemi CO2, s alternativními palivy a nejmodernějšími technickými parametry.
“Smyslem toho je donutit české podnikatele, aby obnovovali vozový park, aby používali modernější motory se sníženými emisemi,” řekl nedávno náměstek ministra financí Tomáš Zídek. Podle jeho dnešního sdělení by se příští rok mělo na silniční dani vybrat mírně více než letos.
Po daňové motivaci k nákupu ekologických vozidel volá již delší dobu Sdružení automobilového průmyslu. Podle údajů sdružení je nyní obnova tuzemského vozového parku na úrovni tří procent ročně, zatímco v západní Evropě je to běžně osm až deset procent.
Průměrný věk českého vozového parku byl k 30. červnu 17,15 roku. U jednotlivých kategorií vozidel se však průměr značně liší. Nejmladší jsou dodávky a malá užitková vozidla, která mají v průměru 7,5 roku. Naopak velké nákladní vozy nad 12 tun patří s průměrným věkem 16 let k nejstarším strojům na českých silnicích.

22.prosinec 2007