Největší evropská automobilka Volkswagen loni v celém světě prodala 6,19 milionu vozů, což je proti předchozímu roku nárůst o 7,9 procenta, a znamená to nový rekord. Podnik, jehož součástí je rovněž česká Škoda Auto, zvýšil prodej všech osmi značek, které prodává a s dalším růstem počítá i letos.
“Bude zde růst, ale jestli to bude znovu osm procent, to nevím,” řekl novinářům na mezinárodním autosalonu v Detroitu generální ředitel firmy Martin Winterkorn. Zisk před zdaněním podle něj přesáhl částku 5,1 miliardy eur, což byl původní plán na rok 2007. Přesný údaj ale nesdělil.
Volkswagenu se nejvíce dařilo v Latinské Americe a v Asii, kde registruje i největší meziroční nárůst prodeje. Hůř si podnik vedl v Německu a Severní Americe, kde se prodej snížil. V Německu pokles prodeje činil 4,8 procenta, v Severní Americe 0,5 procenta.
“V roce, který byl obtížný pro všechny automobilky, jsme v Německu opět prodali více než milion automobilů,” podotkl Winterkorn. Prodej vozů značky Volkswagen loni v Německu klesl o 9,1 procenta. Naopak na trzích v Latinské Americe Volkswagen zvýšil prodej o téměř 30 procent, v Asii a Tichomoří o 24,1 procenta.
Volkswagen nyní uvažuje o výstavbě nového závodu v Severní Americe, kde přesně bude stát, se ale rozhodne až v průběhu letošního roku. “Pokud to bude ve Spojených státech, pak to nebude na západním pobřeží,” řekl Winterkorn. V úvahu podle něj připadá více lokalit, a to jak v Mexiku, tak v Kanadě či USA.
Výrobní závod na západním pobřeží by byl příliš daleko od základny firmy v Německu, vysvětlil Winterkorn. Snaha přesunout výrobu z Evropy do USA je však zřejmá; euro totiž od roku 2000 k dolaru zpevnilo asi o 82 procent a zatímco před osmi lety kurz činil 0,81 USD, nyní se pohybuje kolem 1,48 USD/EUR. Pro evropské firmy je tudíž čím dál obtížnější na americkém trhu konkurovat zbožím, které bylo vyrobeno v Evropě.
Proti roku 2006 se loni zvýšil prodej ve všech divizích, které patří do skupiny Volkswagen. Vlajková značka Volkswagen zvedla v celém světě prodej o 7,8 procenta na rekordních 3,66 milionu vozů, hlavně díky zájmu v Brazílii, Číně a v zemích střední a východní Evropy. Tam činil růst prodeje od jedné čtvrtiny do téměř jedné třetiny.
Prodej vozů prémiové značky Audi se zvýšil o 6,5 procenta na 964.200 kusů a podnik se čtyřmi propletenými kruhy ve znaku zvýšil prodej na rekord už dvanáctým rokem v řadě.
Prodej zvýšila i španělská značka Seat, která je zřejmě nejslabším článkem skupiny. Celkem prodala 431.000 automobilů, což byl proti roku 2006 nárůst o 0,4 procenta. Úspěšně ale pokračuje rozvoj české automobilky Škoda Auto, která zvýšila prodej o 14,6 procenta na 630.000 vozů.
V kategorii užitkových vozů, kde Volkswagen vyrábí hlavně lehčí nákladní auta, jako jsou Caddy nebo větší Crafter, se prodej zvýšil o 10,7 procenta na 488.700 kusů.
V superluxusní divizi Bentley skupina vůbec poprvé překonala hranici 10.000 vozů, i když jen o pouhých deset aut. Proti roku 2006 to byl nárůst o 6,7 procenta. Vozů značky Lamborghini se prodalo 2400, Bugatti prodala 81 automobilů Veyron.