Evropská unie by podle českého vicepremiéra Alexandra Vondry měla mít společný plán na obnovu vozového parku, aby pomohla svým automobilkám v hospodářské krizi. Vondra proto tuto středu jako zástupce předsednické země EU ve Štrasburku vyzval Evropskou komisi, aby takový plán připravila.
"Vnímáme, že značný počet zemí se vydal cestou takzvané šrotovací prémie… My soudíme, že by bylo žádoucí mít koordinovaný postup tak, abychom se vyhnuli možným distorzím na trhu," uvedl Vondra. "Soudíme, že by bylo vhodné, aby komise přišla s nějakým evropským plánem na obnovu vozového parku," řekl také vicepremiér.
Například Německo zavedlo vyplácení bonusu 2500 eur (přes 70.000 korun) za koupi nového energeticky úsporného automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu. Celkem k podobné podpoře obnovy vozového parku přistoupila už více než desítka unijních zemí.
O podobném kroku se uvažuje i v Česku. Člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Martin Jahn podle tisku předložil návrh "šrotovného", tedy státní dotaci 25.000 korun na nová "nízkoemisní" auta. Podpora této myšlenky ve vládě je zatím nejasná.
"Dotace nejen přispěje k oživení poptávky a prodejům nových vozů, ale především výrazně pomůže životnímu prostředí i bezpečnosti na silnicích. Staré vozy produkují velké množství emisí nejen CO2, ale především ještě nebezpečnějších pevných částic a oxidů dusíku. Vedle toho obsahují vůči novým automobilům jen minimum bezpečnostních prvků," řekl Radek Špicar ze společnosti Škoda.
Šrotovací prémie by podle něj mohla pomoci změnit i katastrofální skladbu vozů na českých silnicích. Průměrné stáří vozového parku v Česku dosahuje 14 let, což je téměř dvakrát víc než v západní Evropě, dodal.
Podle prodejců by ale úvahy o zavedení "šrotovného" mohly prodej před jeho zavedením naopak zbrzdit, podobně jako v případě možného odpočtu DPH u osobních vozů pro firmy. Podle údajů Svazu dovozců totiž na oznámení ministerstva financí zareagovala část firem tím, že nákup odložila a vyčkává na duben či květen, kdy by mohl odpočet začít platit. Celkově ale prodej na začátku letošního roku podle prvních odhadů vzrostl díky výraznému snížení cen. Slevy meziročně dosáhly až 30 procent.
"Ta situace, a to všichni uznáváme, je vážná," řekl o dopadech finanční krize na automobilky český vicepremiér. Podle údajů Evropské komise propad výroby v loňském roce činil osm procent a výhled pro letošní rok není lepší, spíš ještě horší, dodal.