Kategorie
Značky
Regiony
 
 

VW chce vyrábět malé auto na Slovensku

Koncern Volkswagen bude možná ve svém závodě u Bratislavy vyrábět nový model menšího rodinného vozu. Po jednání se šéfem koncernu Martinem Winterkornem ve Wolfsburgu to  novinářům řekl slovenský premiér Robert Fico.

    "Podpořili jsme myšlenku, aby se v Bratislavě vyráběl nový typ, který Volkswagen nyní vyvinul. Má jít o malý rodinný automobil. Bratislava má velmi dobré podmínky, aby byla v této soutěži (o získání výroby) úspěšná," uvedl Fico. Dodal, že o nové investici by se mělo rozhodnout v dohledné době. 
    Největší automobilový koncern v Evropě už na Slovensku v závodě u Bratislavy montuje sportovně-užitková vozidla Volkswagen Touareg a Audi Q7 a vyrábí karoserie pro Porsche Cayenne. Montují se tu ale i automobily Škoda Octavia.
    Slovenský premiér ocenil, že VW na Slovensku vyrábí právě luxusnější vozy známé svou kvalitou. Zdůraznil také, že Slovensko se pro zahraničního investora ukazuje jako atraktivní země. Zdůvodnil to mimo jiné rychlým zavedením eura, kvalitní, byť stále poměrně levnou pracovní silou a v porovnání s jinými zeměmi politickou stabilitou. 
 
    Slovenský závod Volkswagenu loni výrazně snížil výrobu především kvůli negativnímu vlivu hospodářské krize. Z továrních linek sjelo zhruba 188.000 aut, zatímco v roce 2007 to bylo téměř čtvrt milionu automobilů. Čistý zisk jednoho z největších tahounů slovenského průmyslu přesto stoupl o více než čtvrtinu na 283,5 milionu eur (7,6 miliardy Kč). Společnost Volkswagen Slovakia zaměstnává více než 7700 lidí. 
    O hospodářské krizi a zvláště o krizi v automobilovém průmyslu dopoledne Fico jednal s dolnosaským premiérem Christianem Wulffem. S politikem, jenž je významným členem Křesťanskodemokratické unie (CDU) kancléřky Angely Merkelové, se Fico shodl, že opatření na stimulaci ekonomiky by měly evropské země provádět v součinnosti. Zároveň slovenský premiér varoval před jakýmikoli formami protekcionismu. "Buď se budeme v rámci Evropské unie chovat solidárně a přežijeme, nebo pojedeme na vlastní triko a prohrajeme všichni," prohlásil Fico. Wulff s ním souhlasil. 
 
    Fico připustil, že takzvané šrotovné pro slovenskou ekonomiku nemá zásadní význam, ale jde o opatření vyjadřující solidaritu Slovenska vůči evropskému automobilovému průmyslu. Čím více zemí tato opatření přijme, tím větší bude jeho celkový pozitivní dopad, zdůraznil slovenský ministerský předseda. 
    Šrotovné přijaly jak Německo, tak Slovensko. Zatímco Německo přispívá lidem za koupi nového a sešrotování starého auta paušálně prémii ve výši 2500 eur, na Slovensku je bonus závislý na ochotě prodejců slevit z ceny vozidla. Slevu 2000 eur získá motorista v případě, že prodejce bude ochoten snížit cenu vozu nejméně o 500 eur. Zbývajících 1500 eur potom doplatí stát. V případě, že prodejce nesleví, státní příspěvek bude jen 1000 eur. 
    
Na Slovensku působí kromě Volkswagenu také další dva výrobci aut. Francouzský PSA Peugeot Citroën má svoji továrnu u Trnavy a korejská Kia Motors nedaleko Žiliny. Slovensko drží světový primát v počtu vyrobených aut na počet obyvatel.
2.duben 2009