Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Vyjma prodeje aut je maloobchod v plusu

Malooobchod stihnul před zavedením restrikcí, vyjma automobilů, zvýšit své meziroční tempo růstu o půl procentního bodu na 0,4 %. Na druhé straně výsledek maloobchodu včetně prodeje motorových vozidel přinesl negativní překvapení, když tržby meziročně poklesly o 2,8 %, přičemž trh v průměru počítal s poklesem o 0,6 %.

ČSÚ současně revidovalo srpnová data směrem dolů, konkrétně z -2,6 % na -2,9 %, vyjma aut pak z 0,0 % na -0,1 %.  

Maloobchodní tržby
 v % r/r Aktuální Předchozí RB Trh
Včetně aut -2,8 -2,9 -0,6 -0,6
Bez aut 0,4 -0,1 0,1 0,5
Zdroj: Raiffeisenbank, Bloomberg, ČSÚ

Vzhledem k zářijovému růstu registrací nových automobilů o 7,2 % (oproti srpnovému poklesu o 33 %) je překvapivé především to, že meziroční ztráty v kategorii obchodu, opravy a údržby motorových vozidel setrvaly v meziročním srovnání na hodnotě zhruba -10 %. Po sezónním očištění pak tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly reálně meziměsíčně o 0,6 %.

Ve směru poklesu působil také maloobchod s oděvy a obuví, který meziročně ztratil 18 % oproti předchozím -8,1 %. Nižší tržby, než v září předchozího roku zaznamenal také segment s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 3,0 %) a oděvy a obuv (o 18,0 %). Pokles tržeb zaznamenaly také prodejny potravin, a to jak nespecializované (o 2,0 %), tak i specializované (o 4,0 %).

Naopak ve směru růstu opět působily tržby mimo prodejny, když došlo k navýšení tržeb meziročně o 17,4 % oproti srpnovým 12 %. Dařilo se také maloobchodu prostřednictvím internetu a zásilkových služeb, kde došlo k růstu o 19,7 % oproti předchozím 14,4 %. Zlepšení se dostavilo také v segmentu prodeje výrobků pro domácnost ve specializovaných prodejnách, konkrétně o 3,9 % z minulých 0,5 %.

V době zveřejnění srpnových maloobchodních tržeb začátkem října existovalo pro výhled v dalších měsících ještě mnoho neznámých, především vývoj situace ohledně epidemie a její vliv na spotřebitelskou důvěru. Nyní je již zřejmé, že se situace vyvinula směrem k horšímu.

V reakci na epidemickou situaci a zavedení restriktivních opatření včetně omezení volného pohybu osob, které budou platit minimálně do 20. listopadu, došlo v říjnu k poklesu spotřebitelské důvěry o 11,6 bodů na hodnotu 86,0. Nyní je pro maloobchod další neznámou a hlavním rizikem potenciální prodloužení trvání restriktivních opatření o dalších několik týdnů, což by narušilo hlavní sezónu (vánoční nákupy). Nicméně i kdyby tento scénář nenastal, počítáme do konce roku se slabší spotřebitelskou poptávkou.

 

Zdroj: Raiffeisenbank
5.listopad 2020