Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Výroba nákladních vozidel je v útlumu

Produkce nákladních aut v ČR zaznamenává v posledních letech trvalý útlum. Na trhu zůstali dva významní výrobci: kopřivnická Tatra, která ročně vyrobí kolem 1500 vozidel, a Avia s 500 vozy. Návrat k růstu výroby by mohlo přinést oživení východních trhů, hlavně Ruska, řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Před rokem 1989 se v tehdejší ČSSR vyrábělo řádově 45.000 nákladních vozů ročně. Třetinu výroby obstarávala Tatra, třetinu Liaz a třetinu Avia. Po přerušení kontaktů s bývalými hlavními odběrateli, jako bylo Rusko a Čína, se ale výroba skokově snížila. V roce 1998 již Česko vyrábělo jen 5434 nákladních vozů. Největší část výroby zajišťovala Avia, kterou v té době vlastnila firma Daewoo Steyr. Nákladní vozy vyráběly také Tatra, Škoda Mnichovo Hradiště (Liaz), Praga a Ross. Na export šlo 3235 vozidel a v tuzemsku se prodalo 2620 českých nákladních vozů.  Pak výroba klesala až o desítky procent ročně. Růst zaznamenala domácí produkce nákladních vozidel jen v roce 2000 o 2,2 procenta a naposledy v roce 2002 o 1,9 procenta. 
 Loni Avia vyrobila 553 vozů a Tatra 1497 automobilů. Celkem tak domácí výroba loni klesla o 6,8 procenta. Letos za první pololetí Avia vyrobila 251 vozů a Tatra 640 aut. Znamená to celkový pokles domácí produkce o 25,3 procenta.
7.srpen 2006