Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Zájem o osobní auta v EU v září vzrostl

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii v září vzrostl o 3,1 procenta na 933 987 milionu vozů. Jde přitom o první růst v letošním roce, oznámilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Výsledek naznačuje, že na některých trzích v Evropě se začíná situace na trhu zlepšovat. Vyšší prodej zaznamenala za uplynulý měsíc i Česká republika.

Statistickému růstu pomohla podle automobilového experta EY Petra Knapa nižší srovnávací základna z loňského září, kdy se registrovalo více vozů v létě kvůli poslednímu termínu doprodeje vozidel homologovaných podle starších emisních pravidel NEDC. Od září pak bylo možné prodávat jen vozy splňující pravidla testování automobilových emisí WLTP.

Čtyři největší evropské trhy ale vykázaly nejednoznačné výsledky. Zatímco prodej nových osobních vozů ve Španělsku klesl o 13,5 procenta a ve Francii o tři procenta, Německo hlásí růst o 8,4 procenta a Itálie o 9,5 procenta.

Za devět měsíců letošního roku klesl počet registrací nových osobních aut v EU o 28,8 procenta. Od ledna do září jich bylo registrováno 7,06 milionu.

Navzdory příznivému vývoji za měsíc září automobilový trh v EU nadále zásadně ovlivňuje pandemie nemoci covid-19 . Ve Španělsku prodej aut letos meziročně klesl zatím o 38,3 procenta, v Itálii o 34,2 procenta, ve Francii o 28,9 procenta a v Německu o 25,5 procenta.

V Česku se prodej aut zvýšil

V České republice se prodej nových osobních aut podle sdružení ACEA v září meziročně zvýšil o 7,2 procenta na 16 909. Úhrnem od ledna do září se však o 22,4 procenta snížil a dosáhl 148 319 vozů.

Automobilka Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v září prodej v zemích EU meziročně zvýšila o 17 procent na 51 806 vozů. Úhrnem od ledna do září se však prodej o 19,1 procenta snížil na 403 678 vozidel. Podíl této značky na unijním trhu se nicméně v září meziročně zvýšil na 5,5 ze 4,9 procenta loni v září, za prvních devět měsíců roku se pak zvýšil na 5,7 z pěti procent před rokem.

„Celkový nárůst zhruba o 28 tisíc vozů z rozhodující části táhlo Německo, kde pomohly pobídky. Mezi nejodolnější větší značky, mimo prémiových, s celoročním poklesem pod 20 procent patří Škoda, Toyota a Kia. Škoda v září meziročně nejvýrazněji zvýšila svůj tržní podíl a je tedy pátou největší značkou v EU,“ podotkl pro Českou televizi automobilový expert EY Petr Knap. Vzhledem k současnému vývoji kolem koronaviru podle něj nelze po zbytek letošního roku na evropském trhu čekat významné zlepšení.

Petr Knap

Zdroj: ACEA, ČT 24
16.říjen 2020