Šéf Škody Auto Reinhardt Jung uspořádal toto pondělí v pražském Muzeu hudby výroční tiskovou konferenci firmy. „Čistý zisk nám klesl meziročně o třetinu na loňských 10,8 miliardy korun, navzdory rekordním prodejům,“ řekl Jung. Zároveň novinářům oznámil, že chce v roce 2011 začít vyrábět nový vůz, který bude menší než stávající Fabia.
Tržby Škody klesly o 9,8 procenta na 200,2 miliardy Kč. Škoda přitom loni prodala rekordních 674.500 aut, což byl růst o více než sedm procent. "Rok 2008 byl pro společnost Škoda velmi obtížný. Pouze negativní vývoj české koruny vůči všem relevantním měnám, zejména euru a americkému dolaru, zatížil náš provozní výsledek v porovnání s rokem 2007 částkou 6,3 miliardy korun," řekl novinářům člen představenstva za oblast ekonomiky Holger Kintscher. Firma by podle něj i přes dopady finanční krize dosáhla loni lepšího výsledku než v roce 2007, kdyby se česká koruna udržela na průměrné úrovni roku 2007.
Vyhlídky firmy na letošní rok prý nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky. "Čeká nás krajně složité období," podotkl Kintscher. Škoda letos spoléhá na některé novinky, jež uvede na světové trhy. První z nich je lehký terénní vůz Škoda Yeti, který automobilka představila na autosalonu v Ženevě, v druhé polovině roku pak má k zákazníkům dorazit i Superb Combi. Zástupci automobilky již dnes naznačili plánovanou cenu Yetiho, v Německu má být při zavedení na trh nižší než 20.000 euro (540.000 korun).
Podle analytika Cyrrusu Jana Procházky byly první tři čtvrtiny minulého roku pro Škodu mimořádně dobré. "Postupem celého roku se táhne jednoznačný tlak na snižování ziskových marží a v posledním kvartále roku se díky výprodejním akciím rozjel v maximální míře," dodal.
Do budoucna automobilka podle Procházky nemůže stavět jen na podpory formou šrotovného. "Škoda má jednu mimořádnou výhodu ve faktu, že i když na její vozy vybraní spotřebitelé již nedosáhnou, tak část skupiny, která kupovala Passaty a Audi, bude muset přehodnotit své rozpočty a zasedne do Oktávií a Superbů," dodal. Pozitivně určitě zapůsobí i státní daňová výpomoc pro firmy i fakt, že vybrané obory se ze stagnace zvednou dříve a v jejich výkonech se bude zrcadlit automobilový nákupní apetit na konci roku 2009.
Firma již dnes poodhalila své dlouhodobější plány. Stále chce přicházet alespoň s jedním novým autem ročně, nemusí však jít o novou modelovou řadu. V roce 2011 plánuje například začít s výrobou nového vozu, který má být menší než fabie. "Jeho vývoj již v současné době probíhá, ale dostat nové auto na silnici samozřejmě nějakou dobu trvá," řekl novinářům předseda představenstva Reinhrad Jung.
"Půjdeme rovněž dále cestou internacionalizace skupiny Škoda a budeme zde cíleně rozšiřovat své aktivity. Velmi kladným signálem jsou pro nás aktuální úspěchy modelu Fabia a stav našich objednávek, jejichž množství je nad úrovní loňského roku," řekl předseda Jung. Fabia se například na německém trhu stala díky šrotovnému druhým nejprodávanějším modelem, prodej Škodovek roste i v dalších zemích, kde byla šrotovací prémie v nějaké formě zavedena.
Kromě vysokých objednávek má být pozitivním faktorem pro letošní vývoj také nižší cena některých surovin, například oceli. V prvních dvou měsících potěšila vedení firmy i slábnoucí česká koruna. "Pokud se kurz koruny proti euru změní třeba jen o korunu, tak to pro nás představuje 50 milionů euro ročně (asi 1,3 miliardy korun)," podotkl Kintscher. Jakékoliv prognózy však jsou nejisté, podle Kintschera by velmi pomohlo přijetí eura českou vládou.
Firma hodlá nadále rozšiřovat své aktivity v zahraničí. Kromě tří českých závodů vyrábí nebo montuje Škodovka své vozy také v závodech skupiny VW v ruské Kaluze a indickém Aurangabadu. Právě v Indii se letos chystá plnohodnotný náběh fabie, ne pouze její montáž. Automobilka dále vyrábí či montuje své vozy v partnerských závodech v Bosně a Hercegovině, Ukrajině, Kazachstánu, Slovensku a Číně.
Aktuální otázkou je také osud závodu ve Vrchlabí. Jak již dříve oznámili zástupci koncernu VW, nebude se zde nakonec vyrábět malý koncernový vůz Up. Závod, kde se nyní montují modely Octavia, zůstane i nadále montážním závodem. "Za současného stavu z něj není možné udělat plnohodnotný závod, koncernové kapacity jsou v tomto směru plně využity," řekl novinářům Fred Kappler, člen představenstva za oblast prodeje a marketingu. Ve Vrchlabí v současné době pracuje zhruba 1100 lidí.
Automobilka loni snížila o 8,4 procenta počet pracovníků na 26.695 lidí. Na konci roku 2007 dělalo ve firmě přes 29.000 lidí, pokles je způsoben hlavně odchodem agenturního personálu. V současné době pracuje ve firmě zhruba 700 agenturních pracovníků, firma chce jejich počet v příštích týdnech kvůli rostoucím objednávkám navýšit na tisícovku. Škoda zůstala největším vývozcem České republiky s podílem 6,7 procenta na celkovém vývozu země.
Investice společnosti činily loni 14,6 miliardy korun, což bylo meziročně o 2,1 procenta více. Firma investovala zejména do nových modelů Superb, Octavia, Yeti a řady Greenline a do dokončení nového technologického centra v Mladé Boleslavi.
Loňský rekordní prodej zajistili automobilce Škoda především zákazníci z východní Evropy a Číny. Právě v Číně prodala firma 59.284 vozů, o 117 procent více než v roce 2007. Dalších 16.051 vozů koupili zákazníci v Indii, což je nárůst o 31,9 procenta. Ve východní Evropě stouply meziročně prodeje o 30,1 procenta na 123.630 vozů. Hlavní podíl na tom má ruský trh, kde bylo v roce 2008 prodáno 50.733 Škodovek, což proti roku 2007 nárůst 84,2 procenta.
Nejsilnějším trhem západní Evropy zůstalo pro značku Škoda Německo. Automobilka zde zvýšila tržní podíl za rok 2008 na 3,9 procenta, a to i přes pokles celkového trhu osobními automobily o 1,8 procenta. Němečtí zákazníci během roku 2008 registrovali 121.277 vozů, meziročně o dvě procenta více.